Uluslararası Koruma Kararı
Uluslararası koruma, mülteci, şartlı mülteci veya ikincil koruma statülerinin karşılığı olarak Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanununda tanımlanmıştır.
Uluslararası koruma başvurularının, valiliklere/il göç idaresi müdürlüklerine yabancı tarafından bizzat yapılması, kayıt esnasında başvuran kişinin kimlik bilgilerini doğru olarak bildirmesi ve varsa kimliğini kanıtlayacak belge ve seyahat dokümanlarını yetkili makamlara teslim etmesi zorunludur.
Uluslararası koruma başvuru işlemlerinde idari gözetim kararıyla özgürlük kısıtlaması, sadece aşağıda belirtilen durumlar için geçerlidir:
- Yabancının kimlik veya vatandaşlık bilgilerinin doğruluğuyla ilgili ciddi şüphe varsa, bu bilgilerin tespiti amacıyla idari gözetim uygulanabilir.
- Kurallara aykırı surette ülkeye girmekten alıkonulan yabancılara sınır kapılarında idari gözetim uygulanabilmektedir.
- Uluslararası koruma başvurusuna temel oluşturan unsurlar, yabancının salıverilmesi halinde belirlenemeyecekse, idari gözetim kararı alınır.
- Başvuru sahibinin kamu düzeni veya kamu güvenliği açısından ciddi tehlike oluşturduğunun anlaşılması halinde idari gözetim kararı verilebilir.
- Uluslararası koruma işlemlerinde idari gözetim, bütün seçeneklerin tüketilmesinden sonraki en son işlem olarak görmek gerekir.
- İdari gözetim kararı, idari gözetime alınma gerekçelerini ve gözetim süresini içerecek şekilde, idari gözetime alınacak yabancıya veya yasal temsilcisine ya da avukatına yazılı olarak tebliğ edilir.
- İdari gözetim süresi otuz günle sınırlandırılmıştır. İdari gözetim altına alınan kişi, kendisi veya yasal temsilcisi ya da avukatı, idari gözetim kararına karşı sulh ceza hakimine başvurabilir.
- Sınır dışı edilmek üzere geri gönderme merkezinde idari gözetim altında olan yabancılar, uluslararası koruma başvurusu yaptıklarında yeni bir idari gözetim kararı alınmasına gerek kalmaksızın işlemlere devam edilir.
Uluslararası koruma başvurusu kayıt işlemleri esnasında aşağıda belirtilen hususlarda beyanda bulunulması istenir:
- Başvuranın menşe veya ikamet ülkesini terk etme sebepleri,
- Ülkesini terk ettikten sonra, başvuru yapmasına neden olan olaylar,
- Türkiye’ye giriş şekli, kullandığı yol güzergahları ve ulaşım bilgileri,
- Daha önce başka bir ülkede uluslararası korumaya başvurmuş veya korumadan yararlanmışsa, başvuru veya korumaya ilişkin bilgi ve belgeleri,
Başvurunun değerlendirmeye alınması kararlaştırılmış ise mülakat tarihi ve yeri belirlenerek başvuru sahibine bildirilir.
Uluslararası koruma başvurusunun kabulü veya reddiyle ilgili değerlendirme yabancıyla yapılacak mülakatın sonunda valilikler tarafından karara bağlanmaktadır. Söz konusu karar, göç idaresi genel müdürlüğü tarafından da alınabilmektedir.
Aşağıdaki unsurlardan birine sahip başvuru, kabul edilemez başvuru olarak işlem görmektedir:
- Daha önce kabul edilmeyen veya mülteci ya da şartlı mülteci statüsü talebinin reddine esas olan başvurular farklı bir gerekçe ileri sürülmeksizin tekrar idareye sunulduğunda başvuru kabul edilemez.
- Başvurunun herhangi bir aşamasında haklı bir neden göstermeksizin veya başvurunun reddedilmesinin ardından farklı bir gerekçe öne sürmeksizin, yabancının ayrı bir başvuruda bulunması halinde başvuru kabul edilemez.
- İlk iltica ülkesinden geldiği anlaşılanların uluslararası koruma başvuruları kabul edilemez.
- Bir kişinin uluslararası koruma başvurusu yaptığı ülkeye gelmeden önce fiziksel olarak bulunduğu ve etkili bir uluslararası koruma rejimine erişim sağlama imkanının olduğu ülke, güvenli üçüncü ülke sayılmaktadır. Güvenli üçüncü ülkeden gelen kişilerin uluslararası koruma başvurusu kabul edilemez.