product 1
  • ANASAYFA(current)
  • AVUKATLIK
  • DANIŞMANLIK
  • AVUKATA SOR
  • MAKALELER
  • KURUMSAL
  • İLETİŞİM
Büyükşehir Mh. Cumhuriyet Cd. No:1 Ekinoks RezidansE-2 Blk K.8 D.50 Beylikdüzü / İSTANBUL
0 (212) 872 44 24info@bayar.av.tr
product 1
  • ANASAYFA(current)
  • AVUKATLIK
  • DANIŞMANLIK
  • AVUKATA SOR
  • MAKALELER
  • KURUMSAL
  • İLETİŞİM
Tüketici Hukukunda Zorunlu Garanti Belgesi

Zorunlu Garanti Belgesi

6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanununda tüketicilerin mal alımlarına ilişkin iki tip garanti düzenlemesi yapılmıştır. Birincisi zorunlu garanti diğer ihtiyari garantidir. Bu yazımızda zorunlu garanti belgesi hakkında bilgiler vereceğiz. 

Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun 56.maddesinde garanti belgesi düzenlenmiştir. Garanti Belgesi Yönetmeliği ekinde zorunlu garanti belgesi düzenlenmesi gereken mallar belli edilmiştir. Bahsi geçen Yönetmelik ekinde yer alan mallarla ilgili olarak tüketicilere zorunlu garanti belgesi verilmesi gerekmektedir. 

Üretici ve ithalatçılar, tüketiciye yönelik üretilen veya ithal edilen mallar için içeriği yönetmelikle belirlenen bir garanti belgesi düzenlemek zorundadır. Bu belgenin tekemmül ettirilerek tüketiciye verilmesi sorumluluğu satıcıya aittir. 

Garanti süresi malın teslim tarihinden itibaren başlamak üzere asgari iki yıldır. Ancak, özelliği nedeniyle bazı malların garanti şartları Bakanlıkça başka bir ölçü birimi ile belirlenebilir. 

Tüketici, ayıplı mallarla ilgili sahip olduğu seçimlik haklarından onarım hakkını kullanmışsa, malın garanti süresi içinde tekrar arızalanması veya tamiri için gereken azami sürenin aşılması veya tamirinin mümkün bulunmadığının anlaşılması hâllerinde diğer seçimlik haklarını kullanabilir. Satıcı tüketicinin talebini reddedemez. Bu talebin yerine getirilmemesi durumunda satıcı, üretici ve ithalatçı müteselsilen sorumludur. Tüketicinin seçimlik hakları; 

  • Satılanı geri vermeye hazır olduğunu bildirerek sözleşmeden dönme, 
  • Satılanı alıkoyup ayıp oranında satış bedelinden indirim isteme, 
  • Aşırı bir masraf gerektirmediği takdirde, bütün masrafları satıcıya ait olmak üzere satılanın ücretsiz onarılmasını isteme, 
  • İmkân varsa, satılanın ayıpsız bir misli ile değiştirilmesini isteme seçimlik haklarından birini kullanabilir.

Garanti Belgesi Düzenleme Zorunluluğu

Üretici ve ithalatçılar, tüketicilere yönelik ürettikleri veya ithal ettikleri, Yönetmeliğe ekli listede yer alan kullanılmamış mallar için Yönetmelik hükümlerine uygun olarak anlaşılabilir bir dilde, açık, sade ve okunabilir bir şekilde garanti belgesi düzenlemek zorundadırlar. 

Garanti belgesinin tekemmül ettirilerek tüketiciye verilmesi sorumluluğu ve bu sorumluluğun yerine getirildiğinin ispatı satıcıya aittir. 

Garanti belgesi kâğıt üzerinde yazılı olarak veya kalıcı veri saklayıcısı aracılığıyla verilebilir. Tüketicinin talep etmesi halinde kâğıt üzerinde yazılı olarak verilmesi zorunludur. 

Satılan mala ilişkin olarak düzenlenen faturalar garanti belgesi yerine geçmez.

Garanti Süresi

Garanti süresi; malın tüketiciye teslim tarihinden itibaren başlar ve asgari iki yıl veya Garanti Belgesi Yönetmeliği ekli listedeki ölçü birimi ile tespit edilen değer kadardır. 

Garanti süresinin başka bir ölçü birimi ile belirlenmiş olması halinde, malın üzerinde bu ölçü biriminin tespitine yönelik bir düzeneğin bulunması veya yapısının bu değerin tespitine uygun olması gerekir. Aksi halde garanti süresinin asgari iki yıl olduğu kabul edilir. 

Malın arızalanması durumunda, tamirde geçen süre garanti süresine eklenir.

Garanti Belgesinde Bulunması Zorunlu Bilgiler

Tüketicilere verilecek garanti belgesinde aşağıdaki bilgilerin yer alması zorunludur: 

  • Üretici veya ithalatçı firmanın unvanı, adresi, telefonu ve diğer iletişim bilgileri ile yetkilisinin imzası ve kaşesi,
  • Satıcının unvanı, adresi, telefonu ve diğer iletişim bilgileri ile yetkilisinin imzası ve kaşesi, 
  • Fatura tarih ve sayısı, 
  • Malın cinsi, markası, modeli ile varsa bandrol ve seri numarası, 
  • Malın tüketiciye teslim tarihi ve yeri, 
  • Garanti süresi,
  • Azami tamir süresi, 
  • Bütün parçaları dâhil olmak üzere malın tamamının garanti süresince garanti kapsamında olduğuna ilişkin bilgi, 
  • Ayıplı mallarda tüketiciye sağlanan seçimlik haklara ilişkin bilgi, 
  • Kullanım hatalarına ilişkin bilgi, 
  • Tüketicilerin şikâyet ve itirazları konusundaki başvurularını tüketici mahkemelerine ve tüketici hakem heyetlerine yapabileceklerine ilişkin bilgi, 
  • Varsa tüketiciye sağlanan diğer haklar. 
  • Mesafeli olarak kurulan sözleşmelerde faturada yer alan bilgiler esas alınır.
Tüketicinin Garanti İle İlgili Hakları

Tüketicinin, seçimlik haklarından ücretsiz onarım hakkını seçmesi durumunda satıcı; işçilik masrafı, değiştirilen parça bedeli ya da başka herhangi bir ad altında hiçbir ücret talep etmeksizin malın onarımını yapmak veya yaptırmakla yükümlüdür. 

Tüketici, ücretsiz onarım hakkını üretici veya ithalatçıya karşı da kullanabilir. Satıcı, üretici ve ithalatçı, tüketicinin bu hakkını kullanmasından müteselsilen sorumludur. 

Tüketicinin, ücretsiz onarım hakkını kullanması halinde malın; 

  • Garanti süresi içinde tekrar arızalanması, 
  • Tamiri için gereken azami sürenin aşılması, 
  • Tamirinin mümkün olmadığının, yetkili servis istasyonu, satıcı, üretici veya ithalatçı tarafından bir raporla belirlenmesi durumlarında; tüketici malın bedel iadesini, ayıp oranında bedel indirimini veya imkân varsa malın ayıpsız misli ile değiştirilmesini satıcıdan talep edebilir.Satıcı, tüketicinin talebini reddedemez. Bu talebin yerine getirilmemesi durumunda satıcı, üretici ve ithalatçı müteselsilen sorumludur. 

Malın ayıpsız misli ile değiştirilmesinin satıcı için orantısız güçlükleri beraberinde getirecek olması halinde tüketici, sözleşmeden dönme veya ayıp oranında bedelden indirim haklarından birini kullanabilir. 

Orantısızlığın tayininde malın ayıpsız değeri, ayıbın önemi ve diğer seçimlik haklara başvurmanın tüketici açısından sorun teşkil edip etmeyeceği gibi hususlar dikkate alınır. 

Tüketicinin sözleşmeden dönme veya ayıp oranında bedelden indirim hakkını seçtiği durumlarda, satıcı, malın bedelinin tümünü veya bedelden yapılan indirim tutarını derhal tüketiciye iade etmek zorundadır. 

Tüketicinin, malın ayıpsız misli ile değiştirilmesi hakkını seçmesi durumunda satıcı, üretici veya ithalatçının, malın ayıpsız misli ile değiştirilmesi talebinin kendilerine bildirilmesinden itibaren azami otuz iş günü içerisinde, bu talebi yerine getirmesi zorunludur.

Garanti Uygulaması Hakkında Sair Hükümler

Garanti uygulaması sırasında değiştirilen malın garanti süresi, satın alınan malın kalan garanti süresi ile sınırlıdır. Kanuni düzenleme bu şekilde olmasına rağmen doktrinde değiştirilen malın garanti süresinin asgari iki sene olarak yeniden başlayacağı düşüncesinde olan yazarlar vardır. Garanti Belgesi Yönetmeliği ise satın alınan malın kalan süresi ile sınırlı olacağı şeklinde hüküm altına almıştır. 

Tüketicinin malı tanıtma ve kullanma kılavuzunda yer alan hususlara aykırı olarak kullanmasından kaynaklanan arızalar garanti kapsamında olmayacaktır. 

Arızalarda kullanım hatasının bulunup bulunmadığının, yetkili servis istasyonları, yetkili servis istasyonunun mevcut olmaması halinde sırasıyla; malın satıcısı, ithalatçısı veya üreticisinden birisi tarafından mala ilişkin azami tamir süresi içerisinde düzenlenen raporla belirlenmesi ve bu raporun bir nüshasının tüketiciye verilmesi zorunludur. Tüketici, rapor içeriğine Tüketici Hakem Heyeti veya Tüketici Mahkemelerinde itiraz edebilir. 

Bayar Hukuk Bürosu kurucusu Avukat Hüseyin BAYAR, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun 56.maddesi ile düzenlenmiş zorunlu garanti belgesi hakkında, belgenin düzenlenmesi, tüketiciye sağladığı haklar ve kapsam dışı kalması konularında kaleme almıştır.

0 (212) 872 44 24
0 (552) 635 79 12
info@bayar.av.tr
Büyükşehir Mh. Cumhuriyet Cd. No:1 Ekinoks Rezidans E-2 Blok Kat:8 D:50 Beylikdüzü / İSTANBUL

AVUKATLIK HİZMETLERİMİZ

  • Aile Hukuku
  • Ceza Hukuku
  • Fikri ve Sinai Haklar Hukuku
  • İş Hukuku
  • Ticaret ve Şirketler Hukuku
  • Gayrimenkul ve İnşaat Hukuku
  • İdare Hukuku
  • Sigorta Ve Taşıma Hukuku
  • İcra ve İflas Hukuku
  • Tazminat Hukuku
  • Bankacılık ve Finans Hukuku

FAALİYET ALANLARI

Avukat Tutma, Avukata Vekalet ve Dava Süreçleri Hakkında Bilmeniz Gerekenler

HUKUK

Avukatlık Hizmetleri olarak Faaliyet Sunduğumuz Hukuk Alanları

DANIŞMANLIK

Danışmanlık Hizmetleri olarak Faaliyet Sunduğumuz Alanlar Hakkında

SIKÇA SORULANLAR

Avukat Tutma, Avukata Vekalet ve Dava Süreçleri Hakkında Bilmeniz Gerekenler

Bayar Hukuk Bürosu © Copyright 2021 | Tüm Hakları Saklıdır. Yasal Uyarı: Bu site Türkiye Barolar Birliği'nin Meslek Kurallarına ve Reklam Yasağı Kurallarına tabidir. Sitenin kendisi, logosu ve içeriği, reklam iş geliştirme ve benzeri amaçlar ile kullanılamaz. Bu web sitesine link yaratmak yasaktır. Web sitemizde yer alan bilgiler hukuki mütalaa veya tavsiye değildir.

Brunsia
ARA
SORU SOR
    [Kod-Menu-List]
  • [Kod-Menu-0-Adi]
      [Kod-Menu-0-Alt]
  • [Kod-Menu-1-Adi]
      [Kod-Menu-1-Alt]
  • [Kod-Menu-2-Adi]
  • \
  • [Kod-Adi]